Brug ”det begavede interview” i stedet for et oplæg på konferencen

/, Klassiske konferencer/Brug ”det begavede interview” i stedet for et oplæg på konferencen

Brug ”det begavede interview” i stedet for et oplæg på konferencen

Det simple element, at bruge interviewet i stedet for oplægget kræver mod af arrangøren, men effekten er stor både for arrangør, oplægsholderen og deltagerne på konferencen.

At bruge interview som komponent i en event skaber dynamik, debat og unikke situationer. Interview inviterer til involvering af hele salen.

I dag stilles der rigtigt høje krav både fra arrangører og deltagere til afviklingen af en konference.

Mange arrangører har i en del år haft intensivt fokus på indholdsdelen og måske ikke givet særligt stort fokus på arbejdet med formen.  

Højt profilerede oplægsholdere, Q and A sessions, workshops, paneldebat, walk and talk er for mange deltagere velkendte elementer på en konference. En del af deltagerne er garvede konferencedeltagere, der oplever mange konferencer i løbet af året. Det er måske sjældent, at de reelt får noget nyt med hjem. Dem kan man give noget med hjem ved at give dem nogle mere intense oplevelser via interview-formen.

Hvis det skal gøres, så skal det være gennemført. Det skal være begavet!

Langt fra alle journalister og moderatorer mestrer denne disciplin. Det kræver indlevelse, mod og en bunke forberedelse og indsigt.

Trætte af forudsigelighed

I stedet for at den nye direktør, formand eller chef holder et oplæg kunne det være langt bedre for alle parter, hvis der i stedet blev lavet et professionelt interview. Det virker overbevisende og dynamisk fremfor den klassiske envejskommunikation, når eksempelvis nye ideer og strategier for organisationen eller et måske kontroversielt emne skal debatteres i et forum.

For folk er – for nu at sige det rent ud – trætte af alenlange, ordrige powerpoints og moderat inspirerende indlægsholdere. De vil gerne tage del og opleve autenticitet fremfor indstuderet retorik. 

Indlysende nok kræver det en moderator der magter opgaven til fulde og møder op skarp og velforberedt.

Hvad får man ud af det?

Den interviewede:

  • Øger troværdigheden af oplægsholderen
  • Et mere ærligt, direkte og nuanceret indtryk af oplægsholderen
  • Oplægsholderen eller flere af dem får mulighed for at spille på andre strenge end ved et oplæg
  • Urutineret oplægsholder kan komme til at fremstå tydeligere/skarpere
  • En mere overkommelig opgave at blive interviewet i stedet for at skulle fabrikere oplæg, som typisk er en vældig tidskrævende opgave


Arrangøren:

  • Organisationen får sendt de budskaber/signaler, som de gerne vil
  • Få mere ud af oplægsholder, der måske er en kende nervøs
  • Alternativ til forudsigeligt oplæg
  • Tager opgave væk fra oplægsholderens skuldre
  • Fastholde deltagernes opmærksomhed
  • Udnytter moderators kompetencer til fulde
  • Du giver deltagerne en mere intens oplevelse, måske endda mulighed for at deltage i debatten
  • Tempo og dynamik

Som nævnt er forudsætningen, at man vælger en moderator, der har formatet og indsigten til at udføre ovenstående. Gennem dialog med os hos moderator.dk finder vi sammen frem til en moderator der kan klare netop denne disciplin.

Kontakt os gerne for en dialog om denne mulighed til din næste event, som skal huskes for det unikke element i stedet for andet end blot at være lige som alle de andre!

 

2018-12-14T14:19:45+00:00december 11th, 2018|

Leave A Comment